Z MYŚLĄ O FARMACEUTACH
ZAREJESTRUJ SIĘ
w aptece
2017-03-31 Aktualności 0

Reklamą apteki jest każde działanie, którego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów

Nie jest istotne z punktu widzenia naruszenia zakazu reklamy apteki i jej działalności, czy reklama dokonywana jest wewnątrz czy na zewnątrz apteki. Jej działalność reklamowa może przejawiać się tak we wnętrzu lokalu aptecznego, jak i poza nim. Przepis art. 94a Prawa farmaceutycznego nie wyznacza granic miejscowych reklamy - napisała Urszula Sławińska-Zagórska z Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego we Wrocławiu

Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny we Wrocławiu w wydanym komunikacie przypomina o obowiązującym zakazie prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej i punktu aptecznego oraz ich działalności.

Reklamą apteki i jej działalności jest każde działanie, niezależnie od sposobu i metody jego przeprowadzenia oraz środków użytych do jego realizacji, jeżeli jego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów, w tym produktów leczniczych i wyrobów medycznych, oferowanych w danej aptece/zachęcenie do skorzystania z usług apteki.

- Objęcie zakazem „każdego działania” wyłącza z tej dyspozycji tylko jeden stan faktyczny, określony w zdaniu drugim ust. 1 art. 94a Prawa farmaceutycznego, tj. informowanie o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego. Zakaz reklamy ma zatem szeroki charakter i obejmuje swym zakresem każdy rodzaj reklamy, w tym także reklamę skojarzeniową czy ukrytą - napisała Urszula Sławińska-Zagórska.

Sąd Najwyższy wyraził stanowisko, iż: „powszechnie przyjmuje się, że reklamą są wszelkie formy przekazu, w tym także takie, które nie zawierając w sobie elementów oceniających ani zachęcających do zakupu, mogą jednak zostać przyjęte przez ich odbiorców jako zachęta do kupna. [...] Przy rozróżnieniu informacji od reklamy trzeba mieć na względzie, że podstawowym wyznacznikiem przekazu reklamowego jest nie tylko mniej lub bardziej wyraźna zachęta do kupna towaru, ale i faktyczne intencje podmiotu dokonującego przekazu oraz odbiór przekazu przez podmioty, do których jest kierowany. Wypowiedź jest reklamą, gdy nad warstwą informacyjną przeważa zachęta do nabycia towaru – taki cel przyświeca nadawcy wypowiedzi i tak odbiera ją przeciętny odbiorca, do którego została skierowana. Wszelkie promocje, w tym cenowe, są reklamą towaru i firmy, która ich dokonuje”.

Reklama apteki i jej działalności może przyjmować różne formy zachęcania, np.: poprzez ulotki, spoty, foldery, plakaty, filmy, gazetki, programy lojalnościowe/rabatowe, które biorącym w nim udział daje określone bonusy (korzyści w szerokim tego słowa znaczeniu), konkursy, w których przeprowadzaniu udział bierze apteka, czy akcje rabatowe. Zakazem prowadzenia reklamy apteki i jej działalności objęta jest każda reklama niezależnie od tego, jakie medium wykorzystano do jej przekazania (reklama internetowa, telewizyjna, prasowa, czy radiowa).

Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny we Wrocławiu udostępnia – na stronie BIP www.wif.wroclaw.pl – podjęte decyzje w przedmiocie nakazania zaprzestania prowadzenia reklamy apteki/punktu aptecznego i jej/jego działalności oraz nałożenia kary pieniężnej, wychodząc z założenia, że działanie takie ma nie tylko charakter informacyjny, ale i (a może nawet przede wszystkim) prewencyjny.


Źródło: Dolnośląska Izba Aptekarska

Ilość wyświetleń: 760

Komentarze

[ z 0]
2024-07-22 Aktualności 0

Obserwujemy dziesięciokrotny wzrost zachorowań na COVID-19 w ciągu miesiąca - poinformował PAP w piątek Główny Inspektor Sanitarny dr Paweł Grzesiowski. Prof. Robert Flisiak zwrócił uwagę, że jesienią można spodziewać się dalszego wzrostu liczby chorych. Trwają prace nad aktualizacją szczepionki.

2024-07-18 Aktualności 0

Główny Inspektorat Farmaceutyczny zaktualizował przewodnik pn. Weryfikacja autentyczność produktów leczniczych – wymagania i wyjaśnienia.

2024-07-15 Aktualności 0

Opracowanie nowych leków i rozwój produkcji farmaceutycznej w Polsce nie zostały uwzględnione w podziale Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027. Żaden projekt z tego obszaru nie otrzymał rekomendacji Narodowego Centrum Badań i Rozwoju do dofinansowania. Organizacje branżowe wystosowały apel do Premiera Donalda Tuska w sprawie pomijania bezpieczeństwa lekowego przy wydatkowaniu środków przeznaczonych na wspieranie ważnych dla Polski projektów.

2024-07-15 Aktualności 0

Apteki w całej Polsce stają się coraz ważniejszym ogniwem w systemie ochrony zdrowia, oferując możliwość szczepień ochronnych. To rozwiązanie przynosi korzyści nie tylko dla pacjentów, ale również dla właścicieli aptek i farmaceutów. Zdaniem ekspertów Koalicji na rzecz szczepień w aptekach wprowadzenie takich usług to, krok w stronę łatwiejszego dostępu do profilaktyki zdrowotnej oraz zwiększenia efektywności funkcjonowania aptek. Już teraz z bezpłatnych szczepień w aptece mogą skorzystać osoby w wieku powyżej 65 r.ż, (szczepienie przeciw grypie i pneumokokom), a także po ukończeniu 18 r.ż. (przeciw COVID-19).

2024-07-03 Aktualności 0

Bezpieczeństwo lekowe w Polsce w związku z aktualną sytuacją geopolityczną było tematem posiedzenia Parlamentarnego Zespołu do spraw Dzieci. Biuro Rzeczniczki Praw Dziecka reprezentowała Katarzyna Skrętowska-Szyszko, dyrektorka Zespołu Zdrowia i Spraw Socjalnych.