W II kwartale 2021r. Terenowe Wydziały Kontroli NFZ przeprowadziły łącznie 79 postępowań kontrolnych w aptekach (za moment ujęcia przeprowadzonych postępowań kontrolnych wokresie sprawozdawczym przyjęto datę wysłania/przekazania wystąpienia pokontrolnego).
W 5 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji recept refundowanych. Pozostałe postępowania kontrolne zakończyły się wystosowaniem doaptek zaleceń pokontrolnych z negatywną oceną podmiotów kontrolowanych (17postępowań) lub oceną pozytywną z jednoczesnym wskazaniem nieprawidłowości (57 postępowań).
W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości dotyczące m.in.:
-
nie przedstawienia przez aptekę recept do kontroli;
-
braku dokumentów zakupu leków/ surowców w przedstawionych fakturach zakupu;
-
występowania rozbieżności pomiędzy ilościami zakupionych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych, surowców farmaceutycznych wchodzących w skład leków recepturowych, a ich rozchodem;
-
braku dokumentu realizacji recepty;
-
nieprawidłowo obliczonej marży i wynikającej z niej ceny detalicznej;
-
sporządzenia leku recepturowego z wykorzystaniem leku gotowego niebędącego surowcem farmaceutycznym w rozumieniu § 4 pkt 1 rozporządzenia w/s surowców farmaceutycznych;
-
uwzględnienia w koszcie sporządzenia leku recepturowego zawierającego w swoim składzie antybiotyk, kosztu taksy laborum odpowiadającej wykonaniu leku w warunkach aseptycznych;
-
ustalenia kosztu sporządzenia leków recepturowych do użytku zewnętrznego z uwzględnieniem innej ilości składnika niż przepisana ilość na receptach;
-
wykonania leków recepturowych niezgodnie z zasadami sztuki farmaceutycznej;
-
zmniejszenia stężenia roztworu azotanu srebra, pomimo braku ustalonej dla tej substancji recepturowej dawki maksymalnej, bez porozumienia z lekarzem i bez dokonania stosownej adnotacji na rewersie recepty;
-
wykonania leku i zrealizowania recepty pomimo braku autoryzacji wszystkich poprawek na recepcie przez osobę wystawiającą receptę;
-
wydania leku w ilości większej niż najmniejsza wynikająca z różnych ilości leku przepisanych na recepcie przez lekarza;
-
wydania leku w ilości większej niż przepisał lekarz;
-
wydania leku w ilości większej, niż to wynika z dawkowania na 120-dniową kurację;
-
wydania leku/wyrobu medycznego innego niż zaordynowany na recepcie;
-
wydania leków jako refundowanych pomimo zapisu 100% przy danym leku przez osobę wystawiającą receptę;
-
wydania leku w opakowaniu większym niż należało wydać, w sytuacji gdy nie określono sposobu dawkowania leku;
-
wydania leku z nieprawidłową odpłatnością (niezgodną z ordynacją);
-
wydania refundowanego leku w wyższej dawce niż zaordynowana przez osobę wystawiającą receptę;
-
braku danych dotyczących osoby wystawiającej receptę;
-
braku danych pacjenta na recepcie;
-
braku podpisu i pieczęci osoby faktycznie realizującej receptę;
-
błędnej bądź nieczytelnej daty wystawienia recepty lub jej braku;
-
braku potwierdzenia na rewersie recepty uprawnień dodatkowych pacjenta (np. IB, ZK);
-
braku zgodności daty wystawienia recepty z datą porady zapisaną w dokumentacji oraz braku dawkowania leków;
-
realizacji recepty przed datą realizacji „od dnia”;
-
realizacji recept przez osobę nie zgłoszoną do Ewidencji osób zatrudnionych w oddziale wojewódzkim NFZ;
-
realizacji recepty pomimo braku kwalifikacji zawodowych osoby wystawiającej recepty, w tym posiadanego tytułu zawodowego;
-
realizacji recepty po terminie ważności;
-
realizacji recepty mimo nieprawidłowego sposobu dawkowania lub braku podania wymaganego przepisami sposobu dawkowania;
-
braku własnoręcznego podpisu lekarza;
-
rozbieżności pomiędzy osobą widniejącą na otaksowaniu, a osobą potwierdzającą realizację recepty;
-
niezamieszczenia na rewersie recepty prawidłowego numeru Pesel pacjenta wraz z podpisem potwierdzającym adnotację;
-
wydania przez technika leków z wykazu A;
-
realizacji recepty pomimo braku/niepełnego adresu pacjenta;
-
realizacji recepty, na której brak NPWZ lekarza wystawiającego lub jest on nieczytelny;
-
brak informacji w terminie w formie elektronicznej o zmianie w ewidencji osób zatrudnionych;
-
różnica w dacie zatrudnienia personelu między Ewidencją personelu a Książką Personelu;
-
braku adnotacji o ordynacji leków w zapisach porad;
-
nie przekazania informacji o wydaniu zamiennika leku;
-
przekazania do OW NFZ w komunikatach elektronicznych, dotyczących zrealizowanych recept podlegających refundacji z Funduszu, danych niezgodnych ze stwierdzonym w aptekach stanem faktycznym dotyczącym zrealizowanych recept;
-
sprawozdania realizacji częściowej, mimo iż wydano wszystkie opakowania zaordynowane na recepcie.
Komentarze
[ z 0]