Z MYŚLĄ O FARMACEUTACH
ZAREJESTRUJ SIĘ
stół
2022-11-09 Aktualności 0

Stanowisko Prezydium NRA dot. obowiązku wnoszenia opłat rocznych od hurtowni farmaceutycznych, aptek oraz punktów aptecznych

Prezydium NRA apeluje do ministrów zdrowia oraz sprawiedliwości o usunięciu z przygotowywanego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo farmaceutyczne przepisów dot. obowiązku wnoszenia opłat rocznych od hurtowni farmaceutycznych, aptek oraz punktów aptecznych.

Poniżej publikujemy treść stanowiska w całości:

Na podstawie art. 38 ust. 3 w zw. z art. 39 ust. 1 pkt 11 i 12 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1850, z późn. :cm.) oraz § 1 pkt 3 uchwały Naczelnej Rady Aptekarskiej z dnia 23 czerwca 2021 r. Nr VIII/13/2021 w sprawie upoważnienia Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej do załatwiania spraw w imieniu Naczelnej Rady Aptekarskiej, Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej wyraża następujące stanowisko:

1. Działając w imieniu Naczelnej Rady Aptekarskiej, Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej zwraca się z apelem do Ministra Zdrowia oraz Ministra Sprawiedliwości, jako odpowiedzialnych za przygotowanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw (wersja z 25.10.2022 r.), o usunięcie z projektu przepisów ustanawiających obowiązek wnoszenia opłat rocznych przez podmioty posiadające zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, aptek ogólnodostępnych lub punktów aptecznych.

2. Zważywszy na obecną, bardzo trudną sytuację ekonomiczną podmiotów prowadzących apteki ogólnodostępne i punkty apteczne, spowodowaną szeregiem zaniechań legislacyjnych, w tym dotyczących właściwego unormowania sposobu naliczania oraz wysokości marż detalicznych, negatywne skutki wprowadzenia dodatkowej opłaty rocznej dotkną przede wszystkim pacjentów, ponieważ podmioty zobowiązane do uiszczania opłat zmuszone będą do przerzucenia kosztów nowego podatku na osoby korzystające z usług aptek i punktów aptecznych.

3. Instytucja opłaty rocznej od podmiotów posiadających zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego, zwanej dalej „opłatą roczną”, obejmuje w istocie dwa dodatkowe podatki:

  1. podatek od posiadania wymienionych zezwoleń – dotyczący wszystkich podmiotów posiadających zezwolenia;
  2. podatek od przychodu z działalności objętej zezwoleniami – dotyczący wszystkich podmiotów posiadających ww. zezwolenia innych niż mikroprzedsiębiorcy.

4. Ustanowienie opłaty o wartości 0,02% przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych albo ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z działalności objętej zezwoleniami oznacza w istocie dwukrotne opodatkowanie podatkami dochodowymi tych samych przychodów uzyskiwanych przez podmioty inne niż mikroprzedsiębiorcy.

5. Projekt przewidujący opłatę roczną narusza konstytucyjną zasadę równości wobec prawa oraz zakaz dyskryminowania w sferze gospodarczej, ponieważ dotyczy wyłącznie niektórych podmiotów uprawnionych do prowadzenia obrotu produktami leczniczymi, a pomija wszystkie podmioty prowadzące taki obrót w placówkach obrotu pozaaptecznego, w tym sklepy zielarsko-medyczne, sklepy specjalistyczne zaopatrzenia medycznego oraz przede wszystkim sklepy ogólnodostępne. Nie istnieje żadna formalna lub merytoryczna przesłanka, która uzasadniałaby opodatkowanie podmiotów prowadzących obrót produktami leczniczymi w ramach reglamentowanej działalności gospodarczej przy równoczesnym zwolnieniu od takiego podatku podmiotów prowadzących obrót lekami w placówkach obrotu pozaaptecznego, tym bardziej, że zgodnie z art. 123c ust. 2 ww. projektu „Główny Inspektor Farmaceutyczny ma prawo przeprowadzać kontrolę działalności każdego podmiotu, który może posiadać, dokonywać obrotu lub pośredniczyć w obrocie produktami leczniczymi, substancjami czynnymi lub substancjami pomocniczymi w zakresie prawidłowości tych czynności oraz jakości i warunków przechowywania tych produktów lub substancji, z wyłączeniem osób fizycznych posiadających produkty lecznicze na własne potrzeby lecznicze”.

6. Projekt obciążania dodatkowymi podatkami podmiotów posiadających zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, aptek ogólnodostępnych lub punktów aptecznych, przy równoczesnym pozostawieniu całego obrotu produktami leczniczymi w sklepach ogólnodostępnych poza spójną i transparentną regulacją prawną oraz efektywnym nadzorem organów Państwa, wpisuje się w praktykę sukcesywnego rozszerzania zadań, obowiązków, odpowiedzialności oraz zobowiązań finansowych wymienionych podmiotów prowadzących hurtownie farmaceutyczne, apteki ogólnodostępne lub punkty apteczne, a równocześnie stanowi rozwiązanie niesprawiedliwe, nieracjonalne i dyskryminujące.

7. W kontekście ocenianego projektu Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej wskazuje na konieczność unormowania obrotu produktami leczniczymi w placówkach obrotu pozaaptecznego, w szczególności w sklepach ogólnodostępnych. Placówki te powinny być objęte co najmniej obowiązkami wpisu do centralnego rejestru oraz wnoszenia określonej opłaty z tego tytułu prowadzenia obrotu lekami. Poza oczywistymi korzyściami wynikającymi z objęcia kontrolą całego obrotu lekami, uzyskany zostałby także istotny, korzystny skutek finansowy dla budżetu państwa, co pozwoliłoby na odstąpienie od wadliwych i nieracjonalnych rozwiązań, takich jak analizowana opłata roczna.

8. Przepis o opłacie rocznej narusza konstytucyjną zasadę równości wobec prawa oraz zakaz dyskryminowania w sferze gospodarczej także z tej przyczyny, że w przypadku podmiotów innych niż mikroprzedsiębiorcy, opłata dotyczy wartości przychodu z całej działalności objętej zezwoleniami, w tym przychodu z obrotu, który nie wymaga zezwoleń. Apteki ogólnodostępne oraz punkty apteczne, a także hurtownie farmaceutyczne, prowadzą obrót produktami, który nie wymaga zezwoleń. Oznacza to, że podmioty, które prowadzą taki sam obrót, ale nie posiadają zezwoleń, są bezzasadnie uprzywilejowane, ponieważ nie dotyczy ich opłata roczna.

9. Obciążanie dodatkowymi podatkami wszystkich podmiotów posiadających zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, aptek ogólnodostępnych lub punktów aptecznych, w sytuacji, gdy organy Inspekcji Farmaceutycznej nie egzekwują wielomilionowym kar pieniężnych od podmiotów naruszających prawo uznane musi być za rozwiązanie niesprawiedliwe i nieracjonalne.

10. Mając na uwadze wskazane okoliczności, Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej, działając w imieniu Naczelnej Rady Aptekarskiej, uznaje za konieczne pilne usunięcie z projektu przepisów ustanawiających obowiązek wnoszenia opłat rocznych przez podmioty posiadające zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego.

Głosowanie w sprawie stanowiska przeprowadzone zostało przy wykorzystaniu środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość w formie telekonferencji podczas posiedzenia Prezydium NRA odbywanego w formie telekonferencji.

 

Sekretarz NRA
dr n. farm. Lucyna Samborska

Prezes NRA
mgr farm. Elżbieta Piotrowska-Rutkowska

 

Źródło: NIA
Ilość wyświetleń: 176

Komentarze

[ z 0]
2024-04-23 Aktualności 0

Warszawski Uniwersytet Medyczny zaprasza na studia podyplomowe „Profesjonalna opieka farmaceutyczna”! Trwa rekrutacja na III edycję.

2024-04-22 Aktualności 0

Szarlatani serwują ludziom ułudę – magiczne mikstury i cudowne pigułki, które szybko rozwiążą problemy zdrowotne. Powinni za to odpowiedzieć - powiedział PAP prof. Jarosław Pinkas, konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego i dziekan Szkoły Zdrowia Publicznego CMKP w Warszawie.

2024-04-18 Aktualności 0

W związku z wypowiedziami medialnymi Minister Zdrowia dotyczącymi roli zawodów medycznych, prezesi samorządów lekarskiego, pielęgniarek i położnych, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz fizjoterapeutów podjęli wspólne stanowisko, w którym sprzeciwiają się "antagonizowaniu oraz sprowadzaniu pracowników ochrony zdrowia do roli usługodawców, a pacjentów do roli klientów".

2024-04-17 Aktualności 0

Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę na konieczność budowania bezpieczeństwa lekowego, w tym wzmocnienia produkcji leków w kraju oraz opublikowania wykazu leków krytycznych. Marcin Wiącek zwrócił się o stanowiska do minister zdrowia Izabeli Leszczyny oraz ministra rozwoju i technologii Krzysztofa Hetmana.

2024-04-17 Aktualności 0

Zachodniopomorska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zatrzymała niedozwolone przesyłki z Tajlandii i Wielkiej Brytanii.